O naději vlité do srdce (srv. Řím 5,5) – II.

(první část)

Když slyšíme Ježíše mlu­vit o mno­ha příbytcích, asi nás nejprve napadne, že tu Ježíš zře­jmě mlu­ví o nebi. V nebi bude mno­ho příbytků, tomu se dá věřit. Už to je velká útěcha ve srovnání s výroky typu „str­má je ces­ta a úzká je brá­na, která vede ke spáse“ (srv. Mt 7, 14), který byl ovšem prone­sen v úplně jiné sou­vis­losti jako varování před falešný­mi pro­roky. Každá kap­ka nadě­je je dobrá, ale teď bychom spíš potře­bo­vali nadě­je­plný živ­o­todárný liják a na ten to zatím úplně nevy­padá. Pojďme však ve výk­ladu ještě dál. Domnívám se, že tu „mno­host příbytků“ Ježíš nen­abízí až v nebi, ale tady a teď a právě nám, uťá­plým křesťanům 21. sto­letí. Jak je to možné? Zkusím to vysvětlit.

Je mi jas­né, že ta dom­něn­ka o zaslíbeních velkých pros­torů zní asi přek­va­pivě a dost nepravděpodob­ně. Většina lidí dnes žije ve městech, kde je nouze o pros­tor. Ceny nemovi­tostí i nájmy se špl­ha­jí do neu­věřitel­ných výší, stá­va­jí se nelid­ský­mi, pro­tože obyče­jný člověk si vlast­ně už nemůže dovolit bydlet, což ale je zák­lad­ní lid­ská potře­ba. Katolická církev na tom není o moc lépe, pro­tože se jí příliš nedaří rozšiřo­vat svou poz­i­tivní pří­tom­nost a vliv ve veře­jném pros­toru. A do toho, jak jsme slyšeli v první části, přichází Ježíš a slibu­je „mno­ho příbytků“, když mlu­ví o „domě svého Otce“. Jistě, kdo by si nepřál mít krás­ný velký byt s obývákem, halou, tera­sou? A když bychom ho měli, mohli bychom poz­vat všech­ny přátele a známé a připrav­it pro ně setkání…

… promiňte, trochu jsem se zas­nil, musím se přiz­nat, že já sám nedostatkem pros­toru netr­pím, a to je moje fara ve srovnání s běžným průměrem docela mal­ičká. Chtěl jsem však poukázat na docela jas­nou a přirozenou věc, která občas unikne naší pozornos­ti: totiž že pros­tor je určen k setkávání lidí. Ježíš tedy v žád­ném pří­padě nen­abízí nějaké bytečky, v kterých se lidé mohou scho­vat jeden před druhým. Nabízí spíše pros­tor, který je otevřený pro všech­ny, aby skrze vzá­jem­né setkání objevo­vali a sdíleli naději. 

Zamysleme se nyní nad již cito­vaným úryvkem z lis­tu Římanům:

Když jsme tedy ospravedl­něni z víry, máme pokoj s Bohem skrze naše­ho Pána Ježíše Krista, 2neboť skrze něho jsme vírou získali příst­up k této milosti. V ní sto­jíme a chlubíme se nadějí, že dosáh­neme slávy Boží. 3A nejen to: chlubíme se i utr­pením, vždyť víme, že z utr­pení ros­te vytr­val­ost, 4z vytr­val­osti osvědčenost a z osvědčenos­ti nadě­je. 5A nadě­je neklame, neboť Boží lás­ka je vyli­ta do našich srd­cí skrze Ducha svatého, který nám byl dán (Řím 5,1–5).

Možná bych měl na tom­to místě vysvětlit, jak jsem to myslel prve s tou nadějí v srd­ci, kter­ou tam vlévá Bůh spolu s vírou a Duchem sv., když teď mlu­vím o naději v sou­vis­losti s pro­s­torem, příbytkem či tera­sou. Je to jednoduché. Ježíš samozře­jmě není žád­ný zázračný real­it­ní agent. Jeho zázrak je mno­hem půso­bivější: otevírá totiž pros­tor nadě­je v našem srd­ci. Ptáme-li se, co je nadě­je, odpověď může znít: nadě­je je pros­tor v mém srd­ci, připravený poj­mout lásku. A Bůh, jsme-li připraveni, vlévá do naše­ho srd­ce svou lásku. Shrnutí tedy zní: Kristus otevírá v našem srd­ci pros­tor nadě­je, aby do něho mohl Bůh při­jít a naplnit jej svou lásk­ou. A zve nás, aby­chom jed­nali podob­ně, nedělá si monopol.

Obávám se, že se mi nepoved­lo úplně se odpou­tat od před­stavy nějakého večírku, kdy lidé chodí s číše­mi a vzá­jem­ně si nalé­va­jí lahod­ný nápoj. Ale proč ne – jako přirovnání to lze použít: Ježíš jako vinař i vin­ný kmen nám dává do ruk­ou číše nadě­je a do nich nalévá víno své lásky a tak proměňu­je naše srd­ce v hodovní síň a zve nás, aby­chom se mezi sebou setká­vali a navzá­jem si dolé­vali tutéž lásku, kter­ou on naplňu­je každého z nás. Asi budeme muset ještě čekat, než nas­tane čas poz­vat přátele a naplnit číše. Ale lásku si můžeme dolé­vat na dálku, dopisem či přes inter­net, v mod­l­it­bě i jen vzpomínk­ou. Naše srd­ce jsou číše a nadě­je pro­s­torem, do kterého se vlévá lás­ka, jež pře­mohla nemoc, stra­ch i samu smrt: Duch toho, který Ježíše vzkřísil z mrtvých, jak praví apoštol. 

(dokončení)