Útěcha modlitby

Modlitba, rozm­lu­va s Bohem, je největší dobro. […] Nemluvím ovšem o mod­l­it­bě vázané na vnějšek, ale o té, jež vychází ze srd­ce; jež se neomezu­je na urči­tou dobu nebo hod­inu, ale děje se bez ustání, ve dne v noci. Nestačí se totiž soustřed­it na Boha pouze tehdy, kdy se odd­áváme mod­l­it­bě. Také když jsme zaměst­náni jakýmikoli povin­nos­t­mi, ať už je to péče o chudé či jiné starosti anebo užitečné dobročin­né dílo, je tře­ba dát se pronikat touhou po Bohu a myšlenk­ou na něj. Neboť všech­no, co Boží lás­ka ochutí jako sůl, se pak stane tím nejla­hod­nějším pokrmem pro Vládce vešk­eren­st­va. Věnujeme-li Bohu co nejvíce času, můžeme se neustále po celý živ­ot těšit z užitku, který z toho plyne. […]

Modlitba je naším cti­hod­ným prostřed­níkem u Boha, dodává srd­ci odvahu, upoko­ju­je duši. Ale mlu­vím-li o mod­l­it­bě, nedom­nívej se, že jde o slo­va. Modlitba je touha po Bohu, je to nevýslovná lás­ka, která nepochází z lidí, ale má původ v božské milosti. […] Daruje-li Pán něko­mu takovouto mod­l­it­bu, je to bohat­ství, o něž jej nikdo nemůže připrav­it; nebeský pokrm, který sytí duši. […]

Když se chceš tak­to začít mod­lit, vymaluj svůj domov mírnos­tí a poko­rou, osvětli jej světlem spravedl­nos­ti a dobrý­mi skutky jej vyz­dob jako ryzím zlatem. Namísto mramoru a mozaiky jej okrášli vírou a velko­dušnos­tí. A když to všech­no zastřešíš mod­l­it­bou, bude stav­ba domu hotová. Takže Pán bude mít přichys­taný dokon­alý příbytek a ty ho při­jmeš jako ve skvost­ném královském paláci. 

(Modlitba se čtením, pátek po Popeleční středě. Z hom­i­lie přip­iso­vané svaté­mu Janu Zlatoústému; Supp., Hom. 6, De pre­ca­tione: PG 64, 462–466)