Poetickým obrazem o mystické hostině, kdy jsou číše stolovníků naplněny láskou, bychom vlastně mohli celé zamyšlení zakončit, ale to bych vás připravil o jedno velmi krásné duchovní poučení. Tím nemyslím, že bych vás chtěl já poučovat, ale spíš se chci s vám podělit o určitý objev. Tím objevem je encyklika papeže Benedikta „Spe salvi“ z roku 2007. Kdopak si na ni dnes vzpomene, když máme „Milovanou Amazonii, „Laudato si“, „Amoris laetitia“ a mnoho dalších krásných textů? Zjistil jsem však, že Benediktova encyklika je přenádherné a velmi inspirativní čtení, i když se musí říci hned z kraje, že starý pan profesor své čtenáře příliš nešetří – naopak předpokládá přinejmenším chuť zakousnout se do odvěkých filosofických problémů. Ale nechtěl jsem vás odradit, ba právě naopak, rád bych vás navnadil k četbě této povzbudivé encykliky tím, že vám krátce přestavím jednu její kapitolku, která se jmenuje „Modlitba jako škola naděje“.
Je docela hezké, že Benedikt mluví o „škole“, což je velmi specifický životní prostor. Asi si hned nemusíme představovat lavice, tabuli a žákovské knížky. Spíše si vzpomeňme na oblíbeného učitele, pod jehož vedením jsme získali, aspoň na krátký čas, lásku k některému předmětu. To je setkání, které vede k poznání a k víře, to je škola – prostor naděje.
Pro větší přehlednost bych rád tuto malou školu modlitby rozdělil do pěti lekcí.
Lekce 1: naděje. Papež Benedikt začíná svou chválu modlitby velmi přesvědčivě. Proč je modlitba místem naděje? Protože když už mě nikdo neposlouchá, Bůh mě poslouchá. I v největší beznaději, i když si zoufám, i když si připadám jako největší hříšník – a třeba právem, i tehdy mi vždy zůstává možnost se modlit. A kdo se modlí, není nikdy úplně sám, i kdyby ho zavřeli do nejhlubší hladomorny.
Lekce 2: cvičení touhy. Dále papež v souhlasu se sv. Augustinem představuje modlitbu jako cvičení touhy. Bůh stvořil člověka pro sebe, proto někdy oddaluje splnění našich proseb, aby rozšířil naši touhu a aby tak naše srdce bylo schopné obsáhnout jej samého.
Lekce 3: očištění. Teď to bude trochu náročné. Aby naše modlitba byla účinná, musíme se odnaučit prosit o povrchní a pohodlné věci. Ještě jednou si Benedikt pomáhá obrazem převzatým z Augustina: Chceš-li naplnit sud medem, musíš z něj nejprve vylít ocet a vyčistit jej. A v denní modlitbě se církev modlí hned zrána: „zbav mě všech povrchních, špatných a nevhodných myšlenek“.
Lekce 4: zbavení iluzí. Kromě klamných, příliš malých nadějí, které nás často od Boha odvádějí, je třeba se zbavit také sebeklamu a iluze neviny. Řečeno slovy žalmu (19, 13): „Očisť mě od chyb, jež jsou mi skryty.“
Lekce 5: vedení. „Při modlení se musí propojovat společenský i osobní prvek modlitby.“ Modlitba tedy musí být hluboce osobní, musím se tedy do ní položit celou svou bytostí. A na druhé straně se při modlitbě musím nechat vést příkladem modlitby církve a svatých. To je za normálních okolností splněno, když člověk přijme základní modlitby církve, tedy Otče náš, Zdrávas nebo Vyznání víry aj. za své a modlí se je tak, že do nich vloží všechny hluboké touhy svého srdce.
Modlíme-li se dostatečně upřímně podle těchto rad, pak se stáváme „služebníky naděje“, protože křesťan nemá jinou naději než tu, kterou chová pro druhé. Tím se také křesťanská modlitba stává důstojnou odpovědí na vyzvání Boha, který, jak jsme viděli, nežije sám pro sebe, ale neustále se vydává za nás. Jeho Duch sídlí v nás, jeho láska je vlita do prostoru naděje, který on sám vybudoval v našem srdci. A tuto naději máme uchovávat pro druhé, nést ji do světa a sdílet se všemi lidmi dobré vůle.
Ondřej Salvet